dinsdag 3 december 2013

Comme W.J. F. Nuyens, comme Erasmus & media & corporate communicatie & publieke opinie...

http://leblogdelaneezelblog.blogspot.nl/2013/03/httpwwwdart-europeeufullphpid546944.html

Des liens sont rappelés et je remercie toujours le lecteur qui est passé par là...

Printed pamphlets were the new media of the seventeenth century, comparable with the current internet blogs. During the seventeenth century, they were increasingly manipulated by politicians, authors and booksellers. Harms examined the influence of these three actors on the pamphlet production for four Dutch political conflicts and the English Civil War. One of his conclusions is that during each conflict a similar shift took place in output of news: before the culmination of the crisis pamphlets existed mainly out of printed letters and government publications, both published by the authorities who tried to influence public opinion. However, after the culmination of a crisis it were mainly authors and booksellers who tried to profit from the ‘news hunger’ by purposely continuing popular pamphlet formulas. At these moments, relatively more light-footed, literary pamphlets appeared, with an entertaining form and content. Moreover, during the seventeenth century the entertaining function of the pamphlet increased and politicians, authors and booksellers became more and more creative in the texts they published. The consequence of the interaction between the three actors, was that an increasing group of burghers became involved in politics. Therefore, public opinion did already exist in the seventeenth century. However, just as today, news media were also manipulated for political and commercial reasons, in similar ways as the media are manipulated nowadays.

http://www.dart-europe.eu/full.php?id=546944 (est-ce que ce lien fonctionne toujours?)

En tout cas:

http://igitur-archive.library.uu.nl/dissertations/2010-0909-200309/UUindex.html

De uitvinding van de publieke opinie : pamfletten als massamedia in ...

authors, Harms, R.J.. source, Letteren Proefschriften (2010). full text, [Full text].
Order a printed copy. publisher, Utrecht University. document type, Dissertation.

http://igitur-archive.library.uu.nl/dissertations/2010-0909-200309/UUindex.html - 8k - Gelijkwaardige pagina's

Identifier

URN:NBN:NL:UI:10-1874-179781

Publisher

Utrecht University

&

Hoewel sociale media bij crisiscommunicatie een steeds belangrijker rol spelen, zijn het vooral traditionele media die de publieke interpretaties van een gebeurtenis beïnvloeden.

Zo toont recent onderzoek naar de olielek van BP aan dat niet de discussies in de nieuwe media, maar de verslagen over de crisis in Amerikaanse en Britse kranten van invloed waren op de aandelenprijzen van BP. Hoe meer aandacht de kranten aan de crisis gaven, hoe verder de aandelen kelderden en hoe groter de aandacht voor de crisis online werd.

Dat schrijft Friederike Schultz, universitair docent Corporate Communicatie en Nieuwe Media aan de VU en universitair hoofddocent Corporate Communicatie aan de Copenhagen Business School. Zij schreef voor het SWOCC een artikel over crisiscommunicatie en de rol van sociale en traditionele media.

Sociale media zijn erg belangrijk bij crises blijkt daaruit. Ze bieden een snelle en meer directe manier van communiceren met doelgroepen. De traditionele media worden weer geloofwaardiger gevonden. Daarom zouden mensen meer over crises praten (zogenaamde secondaire crisiscommunicatie) wanneer ze erover lezen in kranten, dan wanneer ze er over horen via blogs, Facebook of Twitter.

Bedrijven moeten en kunnen zich dus op de debatten in de traditionele media richten, aldus Schultz. BP lukte het bijvoorbeeld om zich door middel van persberichten in de nieuwsmedia te distantiëren van de verantwoordelijkheid voor de oorzaak van de crisis.

http://www.communicatieonline.nl/nieuws/bericht/crisis-vooral-oude-media-bepalen-publieke-opinie/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten