donderdag 19 februari 2015

Kenniswerkers et l'Université de Leyde...

Des étudiants s'y sont peut-être même croisés à l'époque. Même des ministres actuels. Car l'âne y a fait un peu de postmodernisme avec le professeur Theo D'Haen:

Mondiaal student

Ondertussen, in het midden van de jaren zeventig, pendelde hij tussen Brussel en Parijs om er seminaries bij te wonen aan de Ecole des hautes études en sciences sociales. “Daar hing toen nog de speciale sfeer van mei ’68. De verbeelding kwam aan de macht. Dat betekende dat de organisatie van de instelling behoorlijk ongestructureerd was: er werd wel een zaal toegewezen voor de seminaries, maar niemand wist of de professor zou opdagen. En zelfs als die opdook, was het nog maar de vraag of hij überhaupt zou spreken over datgene wat er voor die dag gepland was. Bovendien waren de colleges veeleer een “free for all”, iedereen kon iets zeggen of roepen en daar werd dan ook op ingegaan.”
Theo D’Haens interesse ging voornamelijk uit naar de Engelse en Spaanse literatuur en cultuur, maar omdat die combinatie op universitair niveau in België niet bestaat, besloot hij na naar de Verenigde Staten te vertrekken. Hij werkte er aan de Vanderbilt Universteit van Nashville (Tennessee) en aan de Universiteit van Massachusetts, waar hij een PhD in Comparative Literature behaalde met als specialisatie de periode na 1700 in de Spaans-, Engels- en Nederlandstalige letterkunde. Hij keerde terug naar België en stond voor de keuze (ieder ander zou hem erom benijden!): Engelse, Amerikaanse, Spaanse of Nederlandse letterkunde doceren. Het toeval hielp: hij kreeg hij een baan als docent Engelse en Amerikaanse letterkunde aangeboden in 1978 in Utrecht en in 1986 in Leiden.

Nu Theo D’Haen in Leuven doceert, merkt hij toch een aantal verschillen tussen de Nederlandse en de Belgische universiteiten: “In Nederland volgen studenten over het algemeen een monodiscipline. Ze beginnen aan de universiteit Engels te studeren, en gedurende vier jaar houden ze zich ook met bijna niets anders bezig. Hier in België nemen studenten er Nederlands of Duits bij. De Nederlandse studenten hebben dan wel een aantal algemene vakken en keuzevakken, die ver liggen van hun vakopleiding, zoals bedrijfspsychologie of massacommunicatie. Er zijn ook meer docenten en onderzoekers per vakgebied. De Nederlandse bibliotheken zijn ook beter gestoffeerd op het vlak van Amerikaanse letterkunde dan de Vlaamse.”

http://www.dbnl.org/tekst/dhae007euro01_01/:

Europa buitengaats (2 delen)
auteur: Theo D'haen
bron: Theo D'haen (red.), Europa buitengaats. Koloniale en postkoloniale literaturen in Europese talen. Bert Bakker, Amsterdam 2002 (2 dln)

P.s: Si le professeur Theo D'Haen venait à lire la blogosphère, on lui dit bonjour par voies électroniques. Ainsi qu'à Inez Hollander: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inez_Hollander, qui était bien meilleure que cet âne F-NL. On pourrait lui envoyer ce blog en Amérique. On se connaissait puisque nous avons fréquenté les mêmes classes. On aime sans doute toutes les deuX écrire et s'eXprimer avec des mots. Avec une souris, un clavier et un écran. En effet, la machine, avec l'aide précieuse de Google, de son service Blogger for-mi-da-ble et si efficace, sans oublier Microsoft, nous aide aussi à faire du collage, des mélanges, des arrangements et ré-arrangements, du fluX, de l'écriture numérique. C'est postmoderne. Et ça ne rapporte rien à son auteur... que le plaisir du teXte et de l'eXpression libre. En surveillant un peu. L'âne veille un peu et sur-veille l'état de la société hollandaise en particulier. Les old boys and girls. Au coeur de l'Europe, au coeur de la mondialisation. Essayant de répondre auX questions du qui fait quoi? qui est responsable de quoi? Pour petit rappel, il n'y a pas si longtemps, l'âne eu l'occasion de rencontrer le professeur Theo D'Haen, en compagnie d'Antoine Compagnon, en REAL... C'était à Amsterdam. Mais lisent-ils la blogosphère qui décrit la société et en fait une petite critique peut-être? Comme dans maaschappijkritiek. C'est postmoderne aussi. Les postmodernes, les ministres et les retraités. A quel âge part-on à la retraite? Au chapitre re-distribution des richesses et verantwoording afleggen. Car les ministres vous diront tous qu'ils sont responsables et qu'ils occupent des postes à responsabilités. Comment comprendre les choses?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten