Vacature Algemeen Directeur-Bestuurder
Plaats
Den Haag (Zuid-Holland)
Branche
Zorg
Organisatie & context Jeugdbescherming west, Den Haag
Jeugdbescherming west is de nieuwe naam die de Stichting Bureaus Jeugdzorg Haaglanden/Zuid-Holland vanaf 1 januari 2015 voert. De organisatie bestaat uit drie stichtingen, te weten twee uitvoerende stichtingen, voor Haaglanden en voor Zuid-Holland, en de stichting Haaglanden/Zuid-Holland, waarin de staf- en ondersteunende diensten zijn ondergebracht (Beleid Bedrijfsvoering).
Per 1 januari 2015 treedt de nieuwe Jeugdwet in werking. De verantwoordelijkheid voor de financiering en planning van jeugdzorg wordt dan geheel overgeheveld naar gemeenten. Huidige wettelijke taken zullen anders worden gepositioneerd (vrijwillige jeugdzorg) of in sommige gevallen geheel verdwijnen (indicatiestelling). Dit heeft consequenties voor de huidige Bureaus Jeugdzorg, zo ook voor Bureau Jeugdzorg Haaglanden en Bureau Jeugdzorg Zuid-Holland: taken en activiteiten worden afgebouwd en/of overgedragen en de organisatie wordt omgevormd tot een gecertificeerde instelling voor (preventieve) Jeugdbescherming en Jeugdreclassering.
Jeugdbescherming west is een maatschappelijke dienstverlener die in actie komt als de veiligheid en ontwikkeling van een jeugdige in het geding komen of als de jeugdige crimineel gedrag vertoont. Het doel is te bevorderen dat jeugdigen zo zelfstandig mogelijk kunnen participeren in de samenleving en crimineel gedrag te voorkomen. Jeugdbescherming west is een tweedelijns organisatie en heeft een aantal wettelijk verankerde kerntaken. De Jeugdbescherming is verantwoordelijk voor de uitvoering van een ondertoezichtstelling of voogdijmaatregel die is opgelegd door de kinderrechter. Bij Jeugdreclassering wordt ondersteuning geboden aan jeugdigen tot 23 jaar die strafrechtelijk zijn veroordeeld om de draad van hun leven weer op te pakken. Bij Jeugdbescherming en Jeugdreclassering hoort ook 24/7 Crisisinterventie. In Zuid-Holland voert de Jeugdbescherming West ook het Jeugdpreventieteam uit. In Zuid-Holland Zuid blijft voorlopig nog de verantwoordelijkheid voor de onderzoeksfunctie van het Advies- en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling (AMHK) bij de nieuwe gevormde instelling.
In de nieuwe organisatie werken ongeveer 650 medewerkers. Deze hoogopgeleide professionals werken dagelijks vanuit verschillende locaties in de regio’s Haaglanden en Zuid-Holland voor hun cliënten: kinderen die in hun opgroeien en ontwikkeling worden bedreigd, en hun ouders. Jeugdbescherming west bestaat uit drie stichtingen: Zuid-Holland, Haaglanden en Beleid Bedrijfsvoering. De begroting voor 2015 bedraagt circa 46 miljoen euro.
BESTUURSMODEL EN STRUCTUUR:
Als bestuursmodel hanteert Jeugdbescherming west het Raad van Toezicht / Raad van Bestuur-model. Bij het opstellen van de statuten en reglementen wordt de Zorgbrede Governance Code als uitgangspunt gehanteerd. De dagelijkse leiding van Jeugdbescherming west ligt bij een Algemeen Directeur/Bestuurder, die verantwoording aflegt aan een Raad van Toezicht. De Algemeen Directeur/Bestuurder draagt statutair de eindverantwoordelijkheid over de beide uitvoeringsstichtingen Haaglanden en Zuid-Holland en de middenstichting Beleid en Bedrijfsvoering.
Hij/zij geeft direct leiding aan het directieteam, bestaande uit de directeur Uitvoering, de directeur Beleid Bedrijfsvoering, de concerncontroller en de bestuurssecretaris. De Bestuurder en de ondersteunende diensten zijn gevestigd in Den Haag.
RELEVANTE ONTWIKKELINGEN:
De jeugdzorg is volop in beweging. Het doel is een betere dienstverlening in de jeugdzorg.
De verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg gaat vanuit de provincies naar de gemeenten. Deze transitie gaat gepaard met transformatie en reorganisaties. De transformatie biedt kansen op en het werken aan inhoudelijke vernieuwing. De positie van Bureau Jeugdzorg Haaglanden/Zuid-Holland in het jeugdzorgveld verandert. Een deel van de wettelijke taken en activiteiten wordt overgedragen aan andere organisaties. Een concrete verandering is daarnaast de ontwikkeling van preventieve jeugdbescherming. Het betreft hier activiteiten ter preventie van civiele maatregelen, zoals consultatie en advisering van de ketenpartners bij complexe gezinsproblematiek en veiligheidsvraagstukken.
Op 1 januari 2015 treedt de nieuwe Jeugdwet in werking. Gemeenten hebben visies op de jeugdzorg ontwikkeld en Regionale Transitie Arrangementen opgesteld waarin zij beschrijven op welke wijze zij uitvoering wensen te geven aan hun nieuwe taak. In de vier regio’s in Zuid-Holland en Haaglanden (met in totaal 67 gemeenten) worden lokale jeugdteams ingesteld die uitvoering geven aan de preventieve zorg en de vrijwillige jeugdhulp. Met Jeugdbescherming west worden afspraken gemaakt over (preventieve) jeugdbescherming, jeugdreclassering en over de afbouw en overdracht van taken aan derden. Deze afspraken zijn nog niet volledig uitgewerkt en vastgesteld. Naar verwachting worden in de loop van november inkoopcontracten voor Haaglanden en Zuid-Holland afgesloten.
Overdracht en afbouw van taken is een veeleisend en compleX transitieproces dat Jeugdbescherming west, naar verwachting, begin 2015 grotendeels kan afsluiten. De transformatie, waarmee de organisatie volop bezig is, vindt plaats vanuit uitgangspunten die in de nieuwe Jeugdwet centraal staan, te weten minder en korter durende justitiële maatregelen en meer uitgaan van de eigen kracht van jeugdigen en ouders. Deze transformatie betekent een cultuuromslag: van dienstverlening die de regie van de cliënt overneemt naar dienstverlening die samen met de cliënt op zoek gaat naar de juiste oplossingen. In 2012 is reeds gestart met een intensief trainings- en scholingsprogramma om deze gewenste cultuurverandering te realiseren.
Jeugdbescherming west is dé expert op het gebied van jeugdbescherming en jeugdreclassering. De transformatie leidt ertoe dat de organisatie oplossingsgericht werkt in partnerschap met zowel cliënten (de jeugdigen en hun ouders) en de lokale professionals als met de opdrachtgevers; een maatschappelijke onderneming, die rekenschap geeft aan cliënten, aan samenwerkingspartners en opdrachtgevers en waar de professional wordt uitgedaagd om verantwoordelijkheid te nemen en zich permanent te ontwikkelen voor het verlenen van eXcellente dienstverlening. De transformatie maakt het mogelijk om de nieuwe organisatie te stroomlijnen: minder leidinggevenden en meer ruimte en zeggenschap voor de uitvoerende teams van jeugdbeschermers en medewerkers jeugdreclassering o.a. via eigen budgetbeheer en de uitvoering van HR-taken.
Jeugdbescherming west opereert binnen een breed krachtenveld van lokale wijkteams, jeugdzorginstellingen, Raad voor de Kinderbescherming, justitie, politie, het Veiligheidshuis en gemeenten. Binnen een context van wijzigingen in financiering, verzakelijking (bezuinigingen en prestatiebekostiging) en vernieuwing (meer wijkgericht, netwerkgericht werken) zal Jeugdbescherming west haar toegevoegde waarde in de keten rondom het bedreigde kind de komende jaren nadrukkelijk moeten profileren.
Een en ander vergt van de instelling een fleXibele en lokaal opgezette samenwerking met de verschillende partijen binnen de keten rondom het bedreigde kind. De verdere positionering en profilering in deze keten dient te worden ondersteund door een geslaagde omslag van monopolist naar aantrekkelijke zelfbewuste samenwerkingspartner en een efficiënte en effectieve werkorganisatie, die ‘in control’ is en haar meerwaarde ook richting de gemeentelijke financiers zal moeten bewijzen middels een strakke bedrijfsvoering, portfoliomanagement en sturing op kosteneffectiviteit en productiviteit. Jeugdbescherming west zal zich daarnaast verder moeten instellen op een financiële korting en verdere krimp van het medewerkersbestand de komende jaren.
Meer informatie over Jeugdbescherming west is te vinden op: www.bjzhaaglanden.nl.
Functie Algemeen Directeur-Bestuurder
OPDRACHT:
De Algemeen Directeur/Bestuurder van Jeugdbescherming west staat voor een aantal uitdagingen. Allereerst wordt van hem/haar gevraagd om samen met medewerkers vorm te geven aan het nieuwe gezicht van de organisatie en deze te positioneren in het vernieuwde jeugdzorgveld. Daarnaast moet de nieuwe integrale werkwijze, die de transformatie ondersteunt, verder worden geïmplementeerd. Deze implementatie vraagt om een grote cultuurverandering binnen de werkorganisatie. Ten slotte wordt van de Algemeen Directeur/ Bestuurder verwacht dat hij/zij de organisatie meeneemt in de omslag naar resultaatgericht werken en verantwoorden, waarbij zelfsturing door teams de basis is. De ‘zachte’ kant (cliëntregie, met cliënten samen, transparante communicatie, eigen kracht etc.) dient daarbij overigens niet uit het oog te worden verloren .
Van de Algemeen Directeur/Bestuurder wordt nadrukkelijk verwacht dat hij/zij kansen ziet én weet te verzilveren voor Jeugdbescherming west in een sterk veranderende jeugdzorg‘markt’, waarin concurrentie nadrukkelijk zijn intrede doet. Gelet op de maatschappelijke context en wisselende inzichten en politiek-bestuurlijke beleidskeuzes dient door de Algemeen Directeur/Bestuurder aan dit strategisch proces op een proactieve, maar ook bedachtzame en creatieve wijze leiding te worden gegeven. In het profiel krijgt samenwerking nadrukkelijk een belangrijk accent. Om de strategische doelstellingen de komende jaren te realiseren en om adequaat te kunnen reageren op externe ontwikkelingen wordt ook verder geïnvesteerd in de professionele ontwikkeling van alle medewerkers en het organisatie-ontwikkelingsproces binnen de instelling. Daarbij zal de komende jaren veel aandacht uitgaan naar het verder versterken van de bedrijfsvoering en de resultaatgerichtheid binnen alle niveaus van de werkorganisatie, profilering, positionering en het vermarkten van de expertisefunctie. Kortom: een stevige, veelzijdige opdracht voor een ervaren en sterk ontwikkelingsgerichte Bestuurder met een scherp oog voor mensen en processen, die initiatieven neemt, veranderingen in de externe omgeving positief weet te beïnvloeden en de organisatie ‘mee kan nemen’ in een deels nog ongewisse toekomst.
CULTUUR:
Jeugdbescherming west kent een informele cultuur, waarin participatie en professionele autonomie belangrijke kenmerken zijn. Bij de medewerkers leeft naast een professionele oriëntatie een grote mate van betrokkenheid en inzet, die in de eerste plaats focust op de cliënt. De onderlinge samenwerking binnen de organisatie ontwikkelt zich in de richting van meer samenwerken, zakelijkheid en transparantie en het elkaar aanspreken op resultaat. Van de aan te trekken Algemeen Directeur/Bestuurder worden op dit vlak krachtige impulsen verwacht.
DE FUNCTIE:
De komende jaren zijn vier belangrijke kerntaken voor de Bestuurder te onderscheiden: strategische positionering en profilering richting gemeenten en ketenpartners; (ver)binding in de organisatie, participatie in netwerken en versterking van de bedrijfsvoering, portfoliomanagement en resultaatgerichtheid van de werkorganisatie. De Algemeen Directeur/Bestuurder is de bindende factor bij uitstek tussen alle geledingen en processen, creëert draagvlak voor noodzakelijke veranderingen en is zowel naar binnen als naar buiten het gezicht van Jeugdbescherming west. Hij/zij is in de eerste plaats een ontwikkelaar en bouwer die zorgt voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van het strategisch beleid en de vertaling van beleidsplannen van de organisatie naar concrete doelstellingen en de realisatie daarvan faciliteert. Veel aandacht gaat daarbij enerzijds uit naar het verder expliciteren van de prestaties van de organisatie naar cliënten, ketenpartners en (gemeentelijke) financiers en anderzijds het verdiepen van de dialoog binnen de organisatie (‘resultaatgerichtheid’, ‘aansluiten’, ‘verbinden’ als kerncompetenties). Hij/zij vertegenwoordigt de organisatie in lokale, regionale en landelijke netwerken. Hij/zij combineert een duidelijke visie met een zakelijke, bedrijfsmatige aanpak en initieert de benodigde interne veranderingsprocessen.
Dit alles vraagt om heldere kaders en communicatielijnen, onderlinge afstemming en ruimte voor creativiteit en innovatie. Het op gang houden van de onderlinge dialoog met management en medewerkers met als doel het verder verbeteren van processen en prestaties is daarbij essentieel, evenals een respectvolle, constructieve verstandhouding met de diverse geledingen zoals Ondernemingsraad en Cliëntenraad. Voor een dergelijke aanpak is in ruime mate steun voorhanden, zowel binnen de Raad van Toezicht als binnen de werkorganisatie en de diverse adviesgeledingen.
VOORNAAMSTE TAKEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN:
- Stuurt als voorzitter van het directieteam de werkorganisatie en de beleidsgebieden aan in algemene zin op het gebied van personele, organisatorische en budgettaire aangelegenheden;
- Ontwikkelt het strategisch beleid, inclusief het daaraan gerelateerde financiële, personeels- en middelenbeleid met als doel het creëren van optimale zorg en dienstverlening aan cliënten van Jeugdbescherming west tegen de achtergrond van een veranderende jeugdzorg‘markt’;
- Draagt zorg voor de vertaling van externe ontwikkelingen in het werkveld in visie en strategisch beleid, zowel door eigen waarneming als vanuit signalen van stakeholders, management en medewerkers;
- Vertaalt strategische beleidsplannen van de organisatie naar concrete doelstellingen voor de onderscheiden beleidsgebieden en faciliteert binnen de vastgestelde beleidskaders de realisatie daarvan;
- Verantwoordelijk voor het implementeren en borgen van de nieuwe werkwijze, het Normenkader Jeugdbescherming/Jeugdreclassering en Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector;
- Mede vormgeven en positioneren van nieuwe producten in de zorgketen (zoals preventieve jeugdbescherming), e.e.a. in overleg met zowel interne als externe (bestuurlijke) partners;
- Stimuleert de gewenste cultuur, ondermeer door het bevorderen van aanspreekgedrag op resultaat;
- Houdt de organisatieontwikkeling in balans met de beschikbare middelen; draagt zorg voor een gezonde financiële maatschappelijke onderneming; houdt daarbij rekening met de maatschappelijke functie van de organisatie en weet financieel en maatschappelijk rendement met elkaar te verbinden;
- Realiseert een verdere professionalisering van de interne organisatie, met aandacht voor bedrijfsvoeringsprocessen en doelmatigheid, waarbij kwaliteit en transparantie uitgangspunt zijn; benut ICT-mogelijkheden, werkt aan integraliteit en resultaatafspraken;
- Vertegenwoordigt de organisatie in contacten en overlegvormen met externen; onderhoudt en ontwikkelt netwerken die de (financiële) positie van de organisatie versterken; zorgt voor een duidelijke en herkenbare profilering van Jeugdbescherming West, zowel binnen als buiten het werkgebied;
- Draagt zorg voor de kwaliteit van het medezeggenschapsproces, voert overleg met de Ondernemingsraad en de Cliëntenraad;
- Realiseert en onderhoudt strategische verbindingen en samenwerkingsvormen met onder andere jeugdzorginstellingen, ketenpartners en gemeenten tegen de achtergrond van het wijzigend perspectief van de jeugdzorg‘markt’;
- Informeert de Raad van Toezicht adequaat over het gevoerde beleid, de voortgang en relevante ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie;
- Treedt op als bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden, Wet Medezeggenschap Cliënten in Zorginstellingen, CAO en de Algemene Wet Bestuursrecht.
Profiel Algemeen Directeur-Bestuurder
FUNCTIE-EISEN:
Geschikte kandidaten beschikken over een academisch denk- en werkniveau en hebben bewezen vanuit een bestuurlijke/eindverantwoordelijke (management)functie in een cliëntgestuurde, maatschappelijke (zorg)onderneming anderen binnen en buiten de organisatie te kunnen inspireren en binden. Naast een inhoudelijke drive, zijn zij financieel en bedrijfskundig onderlegd. Zij hebben ervaring met het succesvol managen van complexe veranderingsprocessen en hebben aantoonbare ervaring met ondernemerschap in het maatschappelijk veld. Zij kunnen aansprekende resultaten benoemen op dit vlak. Ten slotte beschikken zij over kennis van en inzicht in het zorgdomein en de recente ontwikkelingen hierin. Kandidaten zijn bij voorkeur woonachtig in de regio, dan wel bereid zich op termijn hier te vestigen
PROFIEL:
De Algemeen Directeur/Bestuurder heeft een belangrijke rol bij het stimuleren en vasthouden van de cultuuromslag die de organisatie wil maken. Jeugdbescherming west wil een maatschappelijke dienstverlener zijn die ook in een competitieve markt kan opereren. Binnen drie jaar zal de nieuwe organisatie in staat moeten zijn op kwaliteit te concurreren en zich van andere (nieuwe) aanbieders te onderscheiden. De Bestuurder geeft met overtuiging en enthousiasme sturing aan de realisatie daarvan!
Jeugdbescherming west is op zoek naar een krachtige, toegankelijke Bestuurder met een strategische visie op de (toekomstige) rol en positie van de nieuwe organisatie. Affiniteit met de jeugdzorgsector is vanzelfsprekend. Hij/zij heeft gevoel voor de ‘eigenheid’ van de organisatie en deelt de bevlogenheid ten opzichte van de inhoud met de professionals; initieert en realiseert veranderingsprocessen rondom profilering, bedrijfsvoering, portfolio, cultuur en managementstijl.
De Algemeen Directeur/Bestuurder heeft een sterk ontwikkeld gevoel voor menselijke en politiek-bestuurlijke verhoudingen, is oplossingsgericht en weet medewerkers en professionals te binden en te committeren aan noodzakelijke veranderingsprocessen die de kwaliteit van de geleverde zorg en dienstverlening de komende jaren moet veiligstellen. Hij/zij is een betrokken, bedrijfsmatig ingestelde persoon, consistent en koersvast, respectvol, gericht op de ontwikkeling van mensen en processen, met een scherp oog voor resultaten; een netwerker en scherp onderhandelaar die zich gemakkelijk kan bewegen op een intern én extern speelveld waar meerdere belangen spelen. Naar buiten toe is hij/zij hét boegbeeld van de organisatie.
Arbeidsvoorwaarden/Honorering
Arbeidsvoorwaarden zijn in overeenstemming met de zwaarte van de functie, met inachtneming van WNT normen en toepasselijke wet- en regelgeving.
Meer informatie Algemeen Directeur-Bestuurder
PublicSpirit kan u meer informatie verschaffen over de functie. Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met de heer dr. José M.A. Coenen, senior consultant. Hebt u vragen over de procedure, dan kunt u terecht bij zijn managementassistent Audrey Valentijn, beiden bereikbaar via telefoonnummer 033 – 445 90 50. U kunt uw vraag tevens per email aan ons voorleggen: info@publicspirit.nl. In afwachting van de nieuwe website is meer informatie over Jeugdbescherming west vooralsnog te vinden op www.bjzhaaglanden.nl en www.bjzzuid-holland.nl.
Solliciteren
Uw sollicitatie, voorzien van motivatie en uitgebreid cv, kunt u bij voorkeur indienen via onze website, www.publicspirit.nl, ter attentie van de heer dr. José M.A. Coenen, senior consultant, Spacelab 4, 3824 MR Amersfoort, onder vermelding van referentienummer 5170.
PROCEDURE:
PublicSpirit verricht de voorselectie en draagt op maandag 15 december 2014 in de vorm van een shortlist een aantal potentieel geschikte kandidaten voor aan de ingestelde selectiecommissie. Een aantal kandidaten wordt vervolgens uitgenodigd voor een selectiegesprek met de selectiecommissie op vrijdag 19 december 2014. Vervolgens zal met een beperkt aantal kandidaten een tweede, verdiepend selectiegesprek plaats vinden op maandag 5 januari 2015 tussen 13.00 - 17.00 uur. Benoembare kandidaten voeren daarna op woensdag 7 januari of donderdag 8 januari 2015 een adviesgesprek met de adviescommissie vanuit directie en management en met de adviescommissies vanuit OR en CR.
Op basis van het advies van de selectiecommissie, het besluit van de Raad van Toezicht daarover en de adviezen van de adviescommissies neemt de Raad van Toezicht een besluit over de benoeming van de eindkandidaat. Het kennismakingsgesprek tussen de eindkandidaat en de Raad van Toezicht vindt plaats op vrijdag 9 januari 2015 van 10.00 - 11.00 uur.
Naast een referentieonderzoek en een screeningonderzoek, kan een (ontwikkel) assessment deel uitmaken van de selectieprocedure.
http://www.publicspirit.nl/Vacature/Algemeen_Directeur-Bestuurder/V849/
Au chapitre Qui fait quoi? Qui est responsable de quoi dans cette société? En lisant ces billets, les lecteurs comprendront que la Hollande a une jeunesse qui demande énormément de soins. La société est-elle malade à ce point? De overheid en de jongeren, de overheid en gezinnen... Où se situent les responsabilités eXactement dans une société? Les parents sont responsables, mais encore... Surtout dans les ministères et les conseils en tous genres. Au chapitre Toezicht et Toezichthouders, qui fait quoi? qui est responsable de quoi? Est-ce que ce sont toujours un peu les mêmes? Est-ce la pagaille? Et combien tout cela coûte-t-il à cette même société? Comment est dépensé l'argent public? A quoi servent les impôts eXacement? Certains travaillant gratuitement. Au chapitre algemeen belang, on pourrait écrire des pages et des pages. Vos remarques sont les bienvenues.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten