maandag 26 mei 2014

Mededingingsautoriteit... Sur l'électronique en Europe...

[...]

De NMa moest ervoor zorgen dat het er bij de concurrentie tussen bedrijven in Nederland eerlijk aan toe gaat. Hiertoe had ze drie hoofdtaken:

- kartelafspraken bestrijden
- misbruik van economische machtsposities tegengaan
- bepaalde concentraties van bedrijven toetsen

[...]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Mededingingsautoriteit

http://nl.wikipedia.org/wiki/OPTA

Europese Commissie, "Naar een dynamische Europese economie. Groenboek over de ontwikkeling van de gemeenschappelijke markt voor telecommunicatiedienst en apparatuur," documentnummer COM(87) 290, juni 1987

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_telecommunicatierecht:

[...]

Procedure voor de regulering

De kaderrichtlijn voorziet dat de regulering in drie stappen verloopt: marktdefinitie, marktanalyse en het opleggen van verplichtingen.

In de marktdefinitie legt de regulator vast welke producten en diensten tot de markt behoren (en welke niet) door de onderlinge verwisselbaarheid te onderzoeken. Ook wordt een geografisch gebied afgebakend, dat kleiner kan zijn dan het hele grondgebied van de lidstaat.

De marktanalyse onderzoekt of binnen de aangeduide productmarkt en geografische markt één of meer bedrijven over aanmerkelijke marktmacht beschikken, dat wil zeggen: of ze zo machtig zijn dat ze zich kunnen veroorloven geen rekening te houden met hun klanten en hun concurrenten.

Indien er inderdaad een probleemmarkt bestaat met een speler wiens macht niet bedreigd of beperkt wordt door normale economische mechanismen, dan legt de regulator een of meer verplichtingen op om de kwalijke gevolgen van die machtspositie te beperken. Voorbeelden van verplichtingen zijn:

- concurrenten toegang geven tot zijn infrastructuur;
- gescheiden boekhouding voor verschillende producten en diensten;
- tarieftransparantie;
- prijsbeperkingen.

[...]

Europese Commissie, "Naar een dynamische Europese economie. Groenboek over de ontwikkeling van de gemeenschappelijke markt voor telecommunicatiedienst en apparatuur," documentnummer COM(87) 290, juni 1987.
2. Robert S.K.Bell en Neil Ray, "EU Electronic Communications Law," Richmond Law and Tax 2004, ISBN 1-904501-22-2.
3. Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Kaderrichtlijn), Europees Publicatieblad L 108 van 24/4/2002, blz. 33–50.
4. Richtlijn 2002/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 betreffende de machtiging voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Machtigingsrichtlijn), Europees Publicatieblad L 108 van 24/4/2002, blz. 21–32.
5. Richtlijn 2002/19/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake de toegang tot en interconnectie van elektronische-communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten (Toegangsrichtlijn), Europees Publicatieblad L 108 van 24/4/2002, blz. 7–20.
6. Richtlijn 2002/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Universeledienstrichtlijn), Europees Publicatieblad L 108 van 24/4/2002, blz. 51–77.
7. Richtlijn 2002/77/EG van de Commissie van 16 september 2002 betreffende de mededinging op de markten voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten, Europees Publicatieblad L 249 van 17/9/2002, blz. 21–26.

On essaie de comprendre, et la machine s'eXprime toute seule. C'est sur l'électronique et les télecoms en Europe. Regelgeving & CSResponsibility. Voir Le Principe de Responsabilité de Hans Jonas. Sur l'éthique et la technologie. L'âne n'a pas lu, mais il propose une lecture collective pour personnes intéressées par le sujet au Peace Palace à La Haye, afin de mieuX (se) comprendre. Même dans la bibliothèque. À qui appartient l'Internet et l'électronique? Au chapitre: Biens communs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten