[...]
Professionele vrijheid
is aan banden gelegd, gestandaardiseerd
en steeds meer gecontroleerd. Mede hierdoor
zouden ‘professionals’ ¬ docenten, verplegers,
welzijnswerkers, politieagenten ¬ te lijden
hebben onder een ‘geschonden beroepseer’.
[...]
Noten
1 Van den Brink, G., Jansen, T. en
Pessers, D. (red.). Beroepszeer.
Waarom Nederland niet goed
werkt. Meppel: Boom.
2 Tonkens, E. Mondige burgers,
getemde professionals. Marktwerking,
vraagsturing en professionaliteit
in de publieke sector
(herziene 4e druk). Amsterdam:
Van Gennep, 2008.
3 Partij van de Arbeid. Iedereen telt
mee. Verkiezingsprogramma bij
de Tweede Kamerverkiezingen van
2010, 2010, p. 18.
4 Becker, F., Van den Berg, J. & Sie
Dhian Ho, M. Om de plaats van
de arbeid. Amsterdam: Wiardi
Beckman Stichting, 2008,
p. 50-51.
5 Ibidem, p. 19.
6 Vanwege haar bijdrage aan de
invoering van deze nieuwe
sturingsvormen is de PvdA
een aangesproken partij in het
hieruit voortgekomen debat.
Veelzeggend is in dit verband
de stortregen aan verwijten
die onderwijscolumnist Leo
Prick juist PvdA-bewindslieden
maakt in een interview in de
Beroepszeer-bundel: ‘(O)mdat
de PvdA natuurlijk een enorm
stempel heeft gedrukt op het
onderwijsbeleid van de afgelopen
decennia en daar is niet
altijd veel goeds uitgekomen’.
Dit is hetzelfde verwijt dat in
Groot-Brittannië New Labour
als drager van het new public
management en initiator van
een karrenvracht aan top-down
regelgeving in het onderwijs
ten deel is gevallen.
7 Zie noot 1.
8 http://www.deonderwijsagenda.
nl.
9 Zie de Volkskrant, 28-09-2010.
10 Rinnooy Kan, A. (commissie).
LeerKracht! Advies van de Commissie
Leraren. Den Haag: Ministerie
van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap, 2007.
11 Van den Berg, Glebbeek & Bosman,
publicatie onder review.
12 Vergelijk Verbrugge, A. Geschonden
beroepseer. In: G. van
den Brink, T. Jansen & D. Pessers
(red.), 2005. Beroepszeer. Waarom
Nederland niet goed werkt (p. 108-
123). Meppel: Boom.
13 Freidson, E. Professionalism: The
third logic. Oxford: Blackwell
Publishers Ltd, 2001.
14 Professionele vrijheid is geoperationaliseerd
m.b.t. organisatie
(‘Ik krijg voldoende vrijheid van
de schoolleiding’) en functie
(‘Er is te weinig ruimte voor het
naar eigen inzicht invulling
geven van de lessen’).
15 Bureaucratie (standaardisatie,
protocollering en verantwoordingsdruk)
lijkt in het
onderwijs weliswaar minder
doorgedrongen dan bijvoorbeeld
in de zorg, maar de symbolisering
ervan in de vorm
van vergaderingen vormt wel
degelijk een bron van ergernis
(zie scp, 2006). Bureaucratie is
dan ook gemeten door middel
van de vraag: ‘Hoe veel tijd moet
u besteden aan vergaderen’, met
de antwoordmogelijkheden ‘te
weinig’, ‘genoeg’ en ‘te veel’.
16 Sociaal Cultureel Planbureau
(scp). Wie werken er in het onderwijs?
Den Haag: scp, 2006.
17 Vrij Nederland, ‘Weg met de managers!’,
30-06-2007.
18 Noordegraaf, M. Professioneel
bestuur. De tegenstelling tussen
publieke managers en als ‘strijd
om professionaliteit’. Oratie. Den
Haag: Lemma, 2008.
19 Coalitieakkoord tussen de
Tweede Kamerfracties van cda,
PvdA en ChristenUnie. Samen
werken, samen leven. Den Haag:
Ministerie van Algemene Zaken,
2007, p. 11.
20 Regeerakkoord vvd-cda. Vrijheid
en verantwoordelijkheid,
2010, p. 5.
21 Zie noot 2
22 Ibidem, p. 232.
23 Dijsselbloem, J. (Commissie
Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen).
Tijd
voor onderwijs. Parlementair onderzoek
onderwijsvernieuwingen.
Den Haag: Sdu Uitgevers, 2008,
p. 191.
24 Ik dank Arie Glebbeek en
Michiel
Emmelkamp voor hun
opmerkingen.
Jurre van den Berg De leraar wil geen eerherstel maar vrijheid
http://www.wbs.nl/system/files/berg_jurre_van_den_de_leraar_wil_geen_eerherstel_maar_vrijheid_sd_2011_1_2.pdf/2011.
Le monde professionnel fait quoi au juste? Human resources & management... Tout le monde est devenu professionnel, tout le monde a le mot travail à la bouche, tout le monde ou presque est très occupé. Plus le temps de réfléchir convenablement. Ou pas envie de se poser les questions qui dérangent. Certains disent qu'ils n'ont plus l'âge. Ce blog essaie de remédier à cette penurie de réfleXion. Où sont les penseurs? Les philosophes? Seriez-vous intéressés par cette rencontre d'un genre nouveau? À la recherce de la bonne voie. On travaille, car il faut que tout le monde travaille, gagne de l'argent, parfois s'endette, se professionnalise, se spécialise, des eXperts à gogo, eXpertise... des secrétaires, des réceptionistes, des intermédiaires, des ceci, des cela, des carriéristes... Mais que font-ils au juste par ces temps de révolution techonlogique, qui permet de faire beaucoup, autrement? Quand on voit le résultat du mot travail, on est en droit de se poser des questions. L'eXpertise est-elle toujours correcement régulée ou contrôlée? Aujourd'hui, il y a le mot travail qui demande une redéfinition. Quels sont les secteurs particulièrement concernés? Et la valeur travail? L'autre jour, la machine a donné un lien. Voilà, on reprend. et on pose ici ces mots valeur-travail. Quel débat nécessaire et urgent à mener aujourd'hui? Encore un thème à aborder. Et pourquoi pas au Vredespaleis à La Haye? Il suffirait de peu pour organiser une telle rencontre. On contacterait les différentes organisations, Ambassade ou Institut français par eXemple et ministère des Affaires étrangères, Carnegiefoundation.nl, http://www.vredespaleis.nl/ et les personnes intéressées, surtout ceuX qui manient des idées, de bonnes idées, et les transmettent via l'Internet à la Vitesse V. Le progrès technologique peut bien servir. Sur le rôle des intellectuels en Europe. Qu'en pense Monsieur L'Ambassadeur qui a eu l'eXcellente idée, en septembre dernier, d'organiser une rencontre sur ce thème au Lycée Van Gogh de La Haye? Vous pouvez m'envoyer votre réponse, vous avez l'adresse. Et je vous ai rencontré. Le service politique également. En vous remerciant par avance. On peut avoir de bonnes idées et des idées fiXes. Mais c'est l'Europe qui veut ça sans doute. Et la machine. Ce qu'on appelle le progrès bien compris.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten