zaterdag 20 februari 2016

La presse hollandaise entre les mains de la famille flamande Van Thillo... Les Flamands en Hollande... La Hollande chez les Flamands... Une histoire fiscale aussi...

[...]

De Persgroep

In de lente van 2009 werd het AD - als onderdeel van PCM - opgenomen in De Persgroep, het bedrijf van de Belgische media-ondernemer Christian Van Thillo. Daarop volgde een reorganisatie die onder andere 116 journalisten hun baan kostte. Het aantal gedwongen ontslagen bleef beperkt tot vier à vijf vanwege een aangeboden regeling. Hiermee konden journalisten vrijwillig vertrekken in ruil voor een opstapbonus, ter grootte van het maandsalaris maal het aantal werkzame dienstjaren. Hierop tekenden meer dan 116 mensen in. De handvol toch nog gedwongen ontslagen ontstonden doordat bepaalde journalisten vanwege een specialisme niet elders geplaatst konden worden.[5]

De reorganisatie leidde tevens tot de ontslagnames van hoofdredacteur-directeur Jan Bonjer en algemeen directeur Bernard van der Heijden. Ook vertrok de volledige raad van commissarissen. De zeskoppige hoofdredactie van het AD werd herleid tot een hoofdredactie met een enkele hoofdredacteur (ad interim Peter de Jonge) en een enkele redactiemanager (Bart Verkade). Frits Campagne werd begin juli 2009 door Van Thillo benoemd tot algemeen directeur ad interim van AD Nieuwsmedia. Hij was eerder redacteur bij onder meer de Haagsche Courant, ex-adjunct-hoofdredacteur en sinds enige jaren algemeen directeur van Het Parool, dat eerder werd overgenomen werd door De Persgroep.

Onder leiding van Campagne, De Jonge en Verkade, bijgestaan door dagbladspecialisten van De Persgroep Nederland, moet het AD omgevormd worden tot een nationale nieuwskrant met de nadruk op regionale verslaggeving en sportnieuws.

[...]

in: https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemeen_Dagblad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten