woensdag 7 mei 2014

Depuis les Pays-Bas, l'Europe en France... en over maatschappelijk verantwoordelijkheid en Hollande...

http://elections.interieur.gouv.fr/ER2014/index.html

Au chapitre Préparation auX élections à l'heure de l'Internet pour tous, même les jeunes. Surtout pour les jeunes. Car les hommes d'affaires aiment vendre de l'électronique à la jeunesse. Connecter la jeunesse auX machines est même devenu une priorité. Et ça rapporte beaucoup. Et qui est-ce qui paient? Qui doit travailler pour gagner l'argent qui servira à mieuX coller les jeunes derrière leurs écrans? Est-ce que l'on s'est suffisamment posé cette question?

Par eXemple:

[...]

Van commercieel naar maatschappelijk

Een ontwikkeling van de laatste tijd is dat maatschappelijke communicatie commerciëler wordt ingestoken en commerciële communicatie maatschappelijker. Non-profitinstellingen maken gebruik van dezelfde communicatietechnieken als commerciële bedrijven, of het nu gaat om ledenwerving voor een vereniging of geld voor een goed doel. [...]

Het omgekeerde, commerciële communicatie die maatschappelijker wordt, is een vrij recent fenomeen. Discussies waarbij verantwoord ondernemen een rol speelt en waarbij reclame als middel steeds meer onder druk komt te staan dwingen bedrijven tot het nemen van een bepaalde maatschappelijk verantwoordelijkheid . Als de alcoholbranche niet zichzelf allerlei regels oplegt in het communiceren met diverse doelgroepen, dan ziet er qua reclamemogelijkheden somber voor ze uit. De voedingsindustrie ligt nu met de huidige obesitas-(zwaarlijvigheid) discussie ook zwaar onder vuur. Nog los van de vraag wiens schuld obesitas nu eigenlijk is en waar je de verantwoordelijkheid zou moeten zoeken, wordt van diverse kanten snel gekeken naar de industrie en de reclame die wordt gemaakt. Om niet in een Catch 22-situatie terecht te raken (beweren dat reclame geen invloed heeft, zou leiden tot de stelling dat reclame net zo goed afgeschaft zou kunnen worden; beweren dat reclame wel invloed heeft, kan veroorzaken dat het met betrekking tot een bepaald thema wordt afgeschaft), zorgt de industrie al snel voor zelfregulerende maatregelen.

[...]

In: Generatie Einstein - Slimmer, sneller en socialer - Communiceren met jongeren van de 21e eeuw - Jeroen Boschma & Inez Groen - Pearson Education, FT Prentice Hall, p. 143.

On peut également vouloir consulter chez Pearson:

De samenleving, 12e editie (incl. XTRA)
Kennismaking met de sociologie
John Macionis, Joanne van der Leun en Bram Peper

Au chapitre s'intéresser à la Hollande quand on est européen. Les Hollandais et l'Europe.

P.s: Et que dire de l'électronique invasive et omniprésente? Est-ce que les directeurs en marketing ont bien réfléchi à leurs responsabilités? À l'impact que pouvait avoir l'électronique sur les familles ou sur la jeunesse, sur les affaires?...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten