http://www.nji.nl/Mediawijzernet:
Achtergronden
Definitie
Opvoeddoelen
Opvoed- en ontwikkeltaken
Effectiviteit mediaopvoeding
Vragen over kind en media
Competenties
Praktijk
Deltaplan mediaopvoeding
Steun voor opvoeders
Voorzieningen
Instrumenten
Scholing
Na- en bijscholing
Beleid
Ontwikkelingen
Wet- en regelgeving
Beleidsstukken
Onderzoek
Literatuur
Agenda
Links
Over dit dossier
Home > Kennis > Dossiers > Mediaopvoeding > Praktijk > Voorzieningen > Mediawijzer.net
Mediawijzer.net
Delen:
Mediawijzer.net is opgezet om Nederlandse burgers en organisaties mediawijs te maken. Momenteel zijn bijna 1000 organisaties lid van het netwerk, waaronder scholen, bibliotheken, lesmateriaalontwikkelaars, onderzoeksinstituten en mediaproducenten. Het kosteloze lidmaatschap van het netwerk biedt organisaties de mogelijkheid elkaar te ontmoeten, hun aanbod onder de aandacht van elkaar en het grote publiek te brengen en samenwerkingsverbanden aan te gaan. Centra voor Jeugd en Gezin en andere opvoedsteunpunten zijn nog weinig vertegenwoordigd in het netwerk.
Mediawijzer.net wordt bestuurd door vijf grote Nederlandse organisaties:
- NTR, de onafhankelijke publieke omroep
- Stichting Kennisnet
- het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken (SiOB)
- het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
- ECP-EPN, platform voor de Informatie Samenleving
Aan de oprichting van Mediawijzer.net in 2007 lagen twee belangrijke adviezen ten grondslag:
- De commissie 'Jeugd, geweld en media' heeft in 2005 geadviseerd dat opvoeders niet alleen geïnformeerd moeten worden over de mogelijke schadelijkheid van mediaproducties voor kinderen, maar ook over de geschiktheid van zulke producties (JGM 2005). Bovendien vond deze door de ministeries van VWS en OCW ingestelde commissie dat de informatie over jeugd en media te veel versnipperd is over allerlei instanties en organisaties, waardoor ouders en beroepskrachten niet weten waar zij welke informatie kunnen vinden.
- De Raad voor Cultuur heeft, ook in 2005, geadviseerd om de versnippering van informatiebronnen over jeugd en media tegen te gaan en meer systematisch de krachten van allerlei organisaties op dit gebied te benutten (RvC 2005). De raad wijst daarbij op het belang van mediawijsheid: het vergroten van kennis, vaardigheden en een bewuste houding van mensen uit verschillende doelgroepen om verstandig te kunnen omgaan met de media.
Bronnen
JGM (2005), Wijzer kijken: schadelijkheid, geschiktheid en kennisbevordering bij het gebruik van audiovisuele producten door jeugdigen . Den Haag, OCW. RvC (2005).
RvC (2005), Mediawijsheid: de ontwikkeling van nieuw burgerschap. Den Haag, Raad voor Cultuur. Te downloaden via de site Mediawijsheid.nl.
P.s: La machine recopie tout parce qu'elle pense que c'est important. Elle connaît son devoir de transmission. Quand la technologie sert à quelque chose... Comment bien ET correctement penser les responsabilités et les notions de Transformation et Transition?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten