http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/media/kinderen-en-media
https://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=279 &deel=2
http://www.nji.nl/Regels-van-de-reclamebranche
Cette problématique est à traiter au niveau international. Quelle est la responsabilité de certaines Directions compétentes en la matière?
Avec:
Op 21 juni 2012 gingen prof. dr. Tom ter Bogt van de Universiteit Utrecht en prof. dr. Peter Nikken van het Nederlands Jeugdinstituut in op de vraag of beeldschermverslaving reden tot zorg is. Draagbare apparaten als laptops, iPads, tablets en smartphones dringen immers steeds verder in de persoonlijke levenssfeer door. Uit verschillende internationale studies komt naar voren dat kinderen op steeds jongere leeftijd een eigen mobieltje hebben. Steeds vaker ook is dat een smartphone waarmee je mobiel kunt internetten. Veel opvoeders zijn bezorgd dat het gebruik van beeldschermen steeds vaker een dwangmatig karakter heeft. Sommigen spreken al van beeldschermverslaving.
Video lezingen
Wat is dat eigenlijk, dwangmatig beeldschermgebruik? En hoe vaak komt dat voor? En moeten we ons daar zorgen over maken? Wat zijn de consequenties van het veelvuldige beeldschermgebruik van kinderen en jongeren voor ouders, de media-industrie en instellingen voor preventie en zorg. En, wat is er nodig om ouders te ondersteunen zodat zij hun kinderen gezond kunnen opvoeden in de media-samenleving? Deze vragen staan centraal in de lezingen van Ter Bogt en Nikken. De videoregistratie van de lezingen vindt u hier.
- Video lezing prof. dr. Tom ter Bogt
- Video lezing prof. dr. Peter Nikken
- Video debat 'Beeldschermverslaving: reden tot zorg?'
http://www.nji.nl/nl/Congressen/Beeldschermverslaving-reden-tot-zorg
Avec:
Wet- en regelgeving
Delen:
Deel op TwitterDeel op FacebookDeel op LinkedInMail deze pagina
Om ervoor te zorgen dat de media op een geordende manier hun diensten aanbieden heeft de overheid verschillende wettelijke regelingen vastgesteld. De drie wettelijke regelingen kunt u downloaden via de site van de rijksoverheid:
- In de Mediawet 2008 pdf staan regels voor de publieke en commerciële omroepen. De wet bevat een apart hoofdstuk met bepalingen voor de bescherming van kinderen en jongeren. De wet verbiedt televisieprogramma's die de lichamelijke, geestelijke of zedelijke ontwikkeling van kinderen en jongeren onder de 16 jaar ernstig schaden. Ook staan in de wet bepalingen over reclameboodschappen. Zo is het - om drankmisbruik onder jongeren te bestrijden - verboden om tussen 6.00 en 21.00 uur alcoholreclame uit te zenden op radio en televisie.
- Het Mediabesluit 2008 pdf is een nadere uitwerking van de Mediawet 2008. In deze Algemene maatregel van bestuur (Amvb) staan gedetailleerde bepalingen over bijvoorbeeld reclame-uitingen. Zo zijn reclame-uitingen in educatieve of informatieve televisieprogramma's voor kinderen onder de 12 jaar verboden.
- De Mediaregeling 2008 pdf bevat technische uitvoeringsregels.
Naast deze landelijke regelingen geldt ook de Europese Richtlijn voor Audiovisuele Mediadiensten. De tekst van de richtlijn vindt u op de website van het Europese Parlement.
Commissariaat voor de Media
Voor de uitvoering van de mediaregels is gekozen voor gecontroleerde zelfregulering. Conform de Europese richtlijnen voor 'grensoverschrijdende media' heeft de overheid afspraken gemaakt met de media-industrie. Die moet er zelf voor zorgen dat kinderen geen schade ondervinden van geweld, seks, angst, discriminatie, middelengebruik, grof taalgebruik of commerciële reclame-uitingen. Dat gebeurt via Kijkwijzer, PEGI en de Reclame Code. Het Commissariaat voor de Media ziet erop toe dat de media zich aan de regels houden en dat ouders daadwerkelijk steun krijgen bij de mediaopvoeding.
Meer informatie over de taken en werkwijze van het Commissariaat voor de Media vindt u op www.cvdm.nl.
Kijkwijzer
Omroepdirecteuren, filmexploitanten en dvd-verkopers hebben in 2001 samen met de overheid het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM) opgericht. Het NICAM verzorgt de Kijkwijzer, die met leeftijdsaanduidingen en inhoudelijke symbolen ouders adviseert over welke mediaproducties schadelijk kunnen zijn voor kinderen onder een bepaalde leeftijd. De Kijkwijzer wordt gebruikt bij televisieprogramma's, bioscoopfilms en dvd's. Op verzoek van de Europese Commissie onderzoekt het NICAM ook de mogelijkheid om beeldmateriaal op internet te classificeren.
Meer informatie vindt u op www.kijkwijzer.nl.
PEGI
Voor videogames is er sinds 2003 een vergelijkbaar waarschuwingssysteem als Kijkwijzer: PEGI (Pan European Game Information). Omdat de gamemarkt vooral internationaal opereert is door de Europese lidstaten afgesproken om één universeel grensoverschrijdend systeem te hanteren. PEGI is sterk gebaseerd op het Nederlandse Kijkwijzer-voorbeeld.
Meer informatie vindt u op www.pegi.nl
Stichting Reclame Code
De adverteerdersmarkt heeft ruim veertig jaar geleden de Stichting Reclame Code (SRC) opgericht. De SRC heeft in overleg met consumentenorganisaties, de overheid en non-profitorganisaties een code opgesteld met regels over hoe adverteerders hun verantwoordelijkheid moeten nemen: de Nederlandse Reclame Code. Verschillende regels van de code hebben betrekking op reclame die gericht is op kinderen.
Meer informatie vindt u op www.reclamecode.nl.
Wetboek van Strafrecht
Hoewel de overheid de bescherming van kinderen en jongeren tegen mogelijk schadelijke media dus voor een groot deel laat uitvoeren door de media zelf, betekent dit niet dat ouders en kinderen zijn overgeleverd aan de nukken en grillen van de media-industrie. Volgens artikel 240a in het Wetboek van Strafrecht blijft het te allen tijde verboden om aan minderjarigen onder de 16 jaar beelden te vertonen of beelddragers mee te geven, die (ernstig) schadelijk kunnen zijn voor hun ontwikkeling. Daarnaast houdt de overheid toezicht op het functioneren van het NICAM via het Commissariaat voor de Media en heeft zij de mogelijkheid om in te grijpen. Met de SRC heeft de overheid afspraken gemaakt over de reclamepraktijk, hoewel daar geen wettelijke interventie mogelijk is.
U vindt de tekst van artikel 240a op de website van de overheid.
http://www.nji.nl/Mediaopvoeding-Beleid-Wet--en-regelgeving
Où en sommes-nous?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten