http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3572714/2014/01/07/Waarom-doen-we-niets-aan-de-gameverslaving-van-tieners.dhtml
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6171/Ferry-Haan/article/detail/3271735/2012/06/16/Trek-jongens-voor-in-het-onderwijs.dhtml
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De oorzaak hiervan ligt natuurlijk in het onderwijs. Jongens worstelen zich slechts moeizaam door hun school heen. Dat is niet alleen in Nederland zo. In de hele ontwikkelde wereld doen vrouwen het in het onderwijs beter dan mannen. De oorzaken hiervan zijn ook internationaal. Gebroken gezinnen, tweeverdieners, internet, games hebben allemaal hun weerslag op de jongens, maar de belangrijkste reden voor het falen van de jongens ligt elders. Jongens lijken eigenschappen te missen, competenties met een lelijk woord, om zich door het onderwijs te werken. Meestal wordt dan gedacht aan vaardigheden als samenwerken en plannen, maar jongens falen om veel banalere redenen. Jongens gedragen zich niet in de schoolbanken. In de literatuur wordt anti-sociaal gedrag van jongens vaak genoemd als spelbreker.
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P.s: Qui est responsable de quoi dans une société? Quel rôle pour les pouvoirs publics? Quelles responsabilités ici et là? Que fait-on dans les gouvernements, surtout à l'Éducation? Que fait-on à Bruxelles? Ces questions demandent des réponses et même un vaste débat. Où nous reparlons des jeuX vidéos et de la façon dont les ministères et les différentes Directions ont géré ce secteur. Que dit la Justice internationale? Où se situent les responsabilités eXactement lorsqu'une industrie pourrait prêter à controverse.
Et pour ceuX qui veulent aller plus loin:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Controverse_scientifique
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Bibliographie
Michel Callon, Pierre Lascoumes & Yannick Barthe, Agir dans un monde incertain. Essai sur la démocratie technique, Paris, Seuil, 2001.
Harry Collins & Trevor Pinch, Tout ce que vous devriez savoir sur la science, Paris, Seuil, 1994.
Jürgen Habermas, Warheit und Rechtfertigung. Philosophische Aufsätze, 1999, trad. fr., Vérité et justification, Paris, Gallimard, 2001.
Bruno Latour, Science in Action. How to Follow Scientists and Engineers through Society, Cambridge Mass., Harvard University Press, 1987. Tr. fr., La science en action. Introduction à la sociologie des sciences, Paris, La Découverte, 1989.
Dominique Raynaud, Sociologie des controverses scientifiques, Paris, PUF, 2003.
Patrick Schmoll (dir.), Matières à controverses, Strasbourg, Néothèque, 2008.
P.s: Faisons simple. Comment aborder la notion de controverse et quel endroit idéal pour en discuter au plus juste? Au coeur de l'Europe, là où l'ONU a sa justice sans doute.
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