donderdag 23 januari 2014

Ouders en Scholen samen... Une bibliographie...

Literatuur
Beek, S., A. van Rooijen en C. de Wit (2007). Samen kun je meer dan alleen. Educatief partnerschap met ouders in
primair en voortgezet onderwijs. Den Haag/’s Hertogenbosch: Q*Primair/kpc-groep.
Borgonovi, Francesca. (2011). What can parents do to help their children succeed in school? pisa in focus. Parijs:
Organisation for Economic Co-operation and Development, 2011/10 (November), p. 1-4.
Broek, Andries van den, Frank Huysmans en Jos de Haan (2005). Cultuurminnaars en cultuurmijders. Trends in
de belangstelling voor kunsten en cultureel erfgoed.
Het culturele draagvlak 6. Den Haag: Sociaal en Cultureel
Planbureau.
Bronneman-Helmers, H.M., m.m.v. C. Taes (1999). Scholen onder druk. Den Haag: Sociaal en Cultureel
Planbureau.
Bronneman-Helmers, R. en E. Zeijl (2008). Burgerschapsvorming in het onderwijs. In: P. Schnabel, R. Bijl
en J. de Hart (red.), Betrekkelijke betrokkenheid. Studies in sociale cohesie. Sociaal en Cultureel Rapport 2008.
Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Bruin, Gwen de, Jessica van de Linden, AnneLuc van de Vegt en Ruud van der Aa (2012). Monitor
ouderbetrokkenheid in het po, vo en mbo. Tweede meting. Rotterdam/Utrecht: Ecorys/Oberon.
Bucx, Freek (red.) (2011). Gezinsrapport 2011. Een portret van het gezinsleven in Nederland. Den Haag: Sociaal en
Cultureel Planbureau.
Bucx, Freek en Simone de Roos (2011). Opvoeden in Nederland. In: F. Bucx (red.), Gezinsrapport 2011.
Een portret van het gezinsleven in Nederland (p. 152-179). Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Cloïn, Mariëlle en Marjon Schols (2011). De gezinsagenda. In: F. Bucx (red.), Gezinsrapport 2011. Een portret
van het gezinsleven in Nederland (p. 101-128). Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Dartel, Nicole van en Jerome Schellings (2007). De formele positie van ouders in het onderwijs. Den Haag:
Werkgroep ouderbetrokkenheid.
Dekker, Paul en Josje den Ridder (2011). De publieke opinie. In: R. Bijl, J. Boelhouwer, M. Cloïn en E.
Pommer (red.), De sociale staat van Nederland 2011 (p. 55-76). Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Denessen, Eddie (2000). Opvattingen over onderwijs. Leerstof- en leerlinggerichtheid in Nederland (proefschrift).
Leuven/Apeldoorn: Garant.
Denessen, Eddie (2007). Perspectives on parent’s contribution to their children’s early literacy
development in multicultural western societies. In: International Journal about Parents in Education, jg. 1,
nr. 0, p. 237-244.
Desforges, Charles, with Alberto Abouchaar (2003). The Impact of Parental Involvement, Parental Support and
Family Education on Pupil Achievement and Adjustment: A Literature Review.
Exeter: University of Exeter.
Dijkstra, A.-B. (2012). Sociale opbrengsten van onderwijs (oratie). Amsterdam: Vossiuspers/Universiteit van
Amsterdam.
Elffers, Louise (2011). The transition to post-secondary vocational education. Students’ entrance, experiences and
attainment (proefschrift). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.
Epstein, Joyce L. (2011). School, Family, and Community Partnerships: Preparing educators and improving schools
(tweede druk). Philadelphia (pa): Westview Press.
Esch, Wil van, Régina Petit en Frederik Smit (2011). Nabij op afstand: ouders en het mbo. Den Haag:
Expertisecentrum Beroepsonderwijs ecbo.
Francissen, L., L. Cohen en W. Bosveld (2011). ‘Ze moeten ergens wel de wil hebben.’ Wat voorafgaat aan uitval in
het mbo. Amsterdam: Dienst Onderzoek en Statistiek.
literatuur
163
Gille, E., C. Loijens, J. Noijons en R. Zwitser (2010). Resultaten pisa-2009. Praktische kennis en vaardigheden van
15-jarigen. Nederlandse uitkomsten van het Programme for International Student Assessment (pisa) op het gebied
van leesvaardigheid, wiskunde en natuurwetenschappen in het jaar 2009. Arnhem: cito.
Groeneveld, M.J. en K. van Steensel (2009). Ouders@mbo. Een onderzoek naar de kenmerken van ouders en mboleerlingen.
Hilversum: Hiteq.
Harris, A. en J. Goodall (2008). Do parents know they matter? Engaging all parents in learning.
In: Educational Research, jg. 50, nr. 3, p. 277-289.
Hermanns, J.M.A. (2009). Het opvoeden verleert (oratie). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.
Herweijer, Lex (2008). Gestruikeld voor de start. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Herweijer, Lex (2010). Grenzen aan de opwaartse onderwijsmobiliteit? In: A. van den Broek,
R. Bronneman-Helmers en V. Veldheer (red.), Wisseling van de wacht: generaties in Nederland. Sociaal en
Cultureel Rapport 2010 (p. 41-71). Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Herweijer, Lex en Monique Turkenburg (2012). Onderwijs en eigen verantwoordelijkheid. In:
V. Veldheer, L. van Noije en C. Vrooman (red.), Een beroep op de burger. Minder verzorgingsstaat, meer
eigen verantwoordelijkheid? Sociaal en Cultureel Rapport 2012 (p. 50-74). Den Haag: Sociaal en Cultureel
Planbureau.
Herweijer, Lex en Ria Vogels (2004). Ouders over opvoeding en onderwijs. Den Haag: Sociaal en Cultureel
Planbureau.
Hill, N. en D. Tyson (2009). Parental Involvement in Middle School: A Meta-Analytic Assessment of the
Strategies That Promote Achievement. In: Developmental Psychology American Psychological Association,
jg. 45, nr. 3, p. 740-763.
Impens, H. (2008). Een opvoedingsgemeenschap van ouders en school. Preventie van ontwikkelingsproblemen bij
jongeren in het vmbo in Nederland. Praktijk, toekomstbeeld of illusie? Driebergen: Nederlands Instituut voor
onderwijs en opvoedingszaken.
Jepma, IJ. (2005). Partners in onderwijs en opvoeding. Een onderzoek naar educatief en opvoedkundig partnerschap
tussen scholen en ouders in relatie tot de culturele diversiteit in het Amsterdamse basisonderwijs. Amsterdam:
Eduquality/Schepers Van Seventer / Dienst Onderzoek en Statistiek / A&E Consultancy.
Kans, Karel, Jos Lubberman en Anne Luc van der Vegt (2009). Monitor ouderbetrokkenheid in het funderend
onderwijs. Eerste meting onder scholen en ouders. Rotterdam: Ecorys Research and Consulting/Sardes.
Klaassen, C. en H. Leeferink (1998). Partners in opvoeding in het basisonderwijs. Ouders en docenten over de
pedagogische opdracht en de afstemming tussen school en gezin. Assen: Van Gorcum.
Kohn, M. (1969). Class and conformity. A study in values. Homewood (Illinois): Dorsey Press.
Maliepaard, Mieke en Mérove Gijsberts. Moslim in Nederland 2012 (2012). Den Haag: Sociaal en Cultureel
Planbureau.
Menheere, Adri en Edith Hooge (2010). Ouderbetrokkenheid in het onderwijs. Een literatuurstudie naar de
betekenis van Ouderbetrokkenheid voor de schoolse ontwikkeling van kinderen. Amsterdam: Hogeschool van
Amsterdam/Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
Meijnen, W. (1977). Maatschappelijke achtergronden van intellectuele ontwikkelingen. Een empirisch onderzoek naar
de invloed van de statusspecifieke opvoeding op de ontwikkeling van intelligentie en leerprestaties. Groningen:
Wolters-Noordhoff.
ocw (2011a). Actieplan Basis voor Presteren. Naar een ambitieuze leercultuur voor alle leerlingen. Den Haag:
ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
ocw (2011b). Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus. Het beste uit leerlingen halen. Den Haag:
ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
164
samen scholen
ocw (2011c). Actieplan mbo. Focus op vakmanschap 2011-2015. Den Haag: ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap.
Onderwijsraad (2010). Ouders als partners. Den Haag: Onderwijsraad.
Overmaat, M. en M. Boogaard (2004). Neemt ouderparticipatie af? Stand van zaken en tips voor scholen en
ouderraden. Amsterdam: sco-Kohnstamm Instituut.
Patall, E.A., H. Cooper en J. Robinson (2008). Parental involvement in Homework: A Research Synthesis.
In: Review of Educational Research, jg. 78, nr. 4, p. 1039-1101.
Pels, T. (red.) (2000). Opvoeding en integratie. Een vergelijkende studie van recente onderzoeken naar gezinsopvoeding
en de pedagogische afstemming tussen gezin en school. Assen: Van Gorcum.
Rispens, J., J.M.A. Hermannss en W.H.J. Meeus (red.) (1996). Opvoeden in Nederland. Assen: Van Gorcum.
rmo (2001). Aansprekend opvoeden. Balanceren tussen steun en toezicht. Den Haag: Raad voor Maatschappelijke
Ontwikkeling (rmo-advies 18).
Smit, F., R. Sluiter en G. Driessen (2006). Literatuurstudie ouderbetrokkenheid in internationaal perspectief.
Nijmegen: Instituut voor Toegepaste Sociologie.
tk (2005/2006). Aanval op de uitval. Brief van minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan de
Tweede Kamer. Tweede Kamer, vergaderjaar 2005/2006, 26 695, nr. 32.
tk (2007/2008a). Tijd voor onderwijs. Parlementair onderzoek onderwijsvernieuwingen. Rapport deelonderzoek
Sociaal en Cultureel Planbureau. Tweede Kamer, vergaderjaar 2007/2008, 31007, nr. 7.
tk (2007/2008b). Tijd voor onderwijs. Parlementair onderzoek onderwijsvernieuwingen. Eindrapport. Tweede
Kamer, vergaderjaar 2007/2008, 31007, nr. 6.
tk (2011/2012a). Ouderbetrokkenheid. Brief van minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan de
Tweede Kamer van 29 november 2011. Tweede Kamer, vergaderjaar 2011/2012, 33000-VIII-121
.
tk (2011/2012b). Voortgang partnerschap tussen school en ouders (ouderbetrokkenheid). Brief van minister van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 3 april 2012. Tweede Kamer, vergaderjaar 2011/2012, 33000-
VIII, nr. 182.
tk (2011/2012c). Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen. Brief van de staatssecretaris en minister van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 19 december 2012. Tweede Kamer, vergaderjaar 2012/2013,
31332, nr. 19.
tk (2012/2013). Wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs ten behoeve van het bevorderen van
doelmatige leerwegen in het beroepsonderwijs en het moderniseren van de bekostiging van het beroepsonderwijs.
Brief van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 25 april 2013. Tweede Kamer,
vergaderjaar 2012/2013, 33187, nr. 39.
Tolsma, J. en M.H.J. Wolbers (2010). Naar een open samenleving. Recente ontwikkelingen in sociale stijging en daling
in Nederland. Den Haag: Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling.
Veldheer, Vic, Lonneke van Noije en Cok Vrooman (red.) (2012). Een beroep op de burger. Minder
verzorgingsstaat, meer eigen verantwoordelijkheid? Sociaal en Cultureel Rapport 2012. Den Haag: Sociaal en
Cultureel Planbureau.
Vermeer, N. en M. van der Steeg (2011). Onderwijsprestaties Nederland in perspectief. Den Haag: Centraal
Planbureau (cpb Achtergronddocument bij cpb Policy Brief 2011/05, Nederlandse
onderwijsprestaties in perspectief ).
Veugelers, W. en E. de Kat (1998). Opvoeden in het voortgezet onderwijs. Leerlingen, ouders en docenten over de
pedagogische opdracht en de afstemming tussen gezin en school
. Assen: Van Gorcum.
Vogels, Ria (2002). Ouders bij de les. Betrokkenheid van ouders bij de school van hun kind. Den Haag: Sociaal en
Cultureel Planbureau.

http://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Publicaties_2013/Samen_scholen

P.s: Les parents ont peut-être, sans doute, leur mot à dire et des conseils à donner... D'ailleurs, j'ai rendez-vous avec le directeur du lycée.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten