woensdag 10 juli 2013

De game-industrie...

De Nederlandse game-industrie bruist als nooit tevoren. Niet alleen shooter games scoren hoog, games en gameplay worden nu steeds meer ingezet in onderwijssituaties en beroepstrainingen, in zorg en welzijn en in marketing. Het ondernemerschap in de game-industrie moet echter naar een hoger plan, anders dreigt Nederland alsnog de boot te missen.

[...]

Het Kabinet is in 2011 begonnen met het Topsectorenbeleid en heeft negen topsectoren geselecteerd op basis van een sterke markt- en exportpositie, een stevige kennisintensiteit, intensieve samenwerking tussen ondernemers en kennisinstellingen en de potentie om een innovatieve bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen te leveren. Een ervan is de creatieve industrie. Daarbinnen is gaming benoemd als een ‘innovatiedomein’ waarop de creatieve industrie inzet. Overheden spelen een belangrijke overkoepelende rol door ondersteuning te bieden door middel van stimuleringsregelingen, locatieontwikkeling en fiscale voordelen.

*) Dit artikel verscheen in het maartnummer van Emerce magazine (#120)

Reacties op "Game over voor Nederlandse game-industrie?"

Er zijn tot nu toe 5 reacties geplaatst. Reageer ook!

Stefan30 mrt, 2013 - 22:07http://www.mmo.nu/

“Game over voor Nederlandse game-industrie?”, wat een titel.. het lijkt de telegraaf wel.

Maarten Brands2 apr, 2013 - 8:01http://www.candb.com

Goed uitgebreid artikel, maar ik sluit me aan bij Stefan: die kop slaat echt helemaal nergens op. Uit de tekst blijkt precies het tegenovergestelde.

Bert3 apr, 2013 - 11:20

Vergeet ook Triumph uit Delft niet. Wereldwijd hebben ze een paar jaar terug al (bescheiden?) hits gescoord met de Age of Wonders en Overlord spellen. Inmiddels zijn ze druk bezig met Age of Wonders 3, wat weer de bewondering van Notch (maker van Minecraft) opleverde. Zelfs zoveel bewondering dat de miljonair persoonlijk rest van de financiering ophoestte.

Christine7 mei, 2013 - 12:12

Het is wel Nederlands, om liever voor een opdrachtgever te werken dan om voor eigen rekening en risico een game te maken en op de markt te brengen. Ook Nederlands is dat we dat vervolgens met overheidsbemoeienis door innnovatiesubsidies proberen recht te breien. Gaat niet werken….

Pim Bouman23 jun, 2013 - 13:59 http://dutchgamesassociation.nl/

@Christine: Je reactie is ongefundeerd, kort door de bocht en wat mij betreft volledige onjuist.
Je hebt er blijkbaar geen idee van hoeveel Nederlandse bedrijven voor eigen rekening en risico een game maken en op de markt brengen. Dit aantal is enorm en de passie, ambitie en overtuiging waarmee in deze jonge sector dit soort projecten tot stand komen zouden wellicht een mooi voorbeeld kunnen vormen voor andere sectoren.
Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven die erin slagen om structureel hun geld te verdienen met de bredere toepassingen van games (serious/applied games). Dit zijn stuk voor stuk bedrijven die dit volledig op eigen kracht voor mekaar hebben gebokst, in een tijd waarin de overheid nog geen weet had van de kansen van dit medium. Iets waarin dezelfde industrie overigens goed in is geslaagd om bij de overheid aan het licht te brengen.
Dezelfde overheid raakt er meer en meer van overtuigd dat het potentieel van Nederlandse games allang geen kinderspel meer is en probeert zo goed en kwaad als dat gaat, in nauwe samenwerking met de sector de voorsprong die we op bepaalde vlakken hebben uit te bouwen. Dit gebeurt vooral door innovatie te stimuleren en bijvoorbeeld samenwerking (lees: geen bemoeienis in de negatieve zin) met kennisinstellingen en bedrijven te optimaliseren en faciliteren.
Mocht je nog vragen hebben over deze veelbelovende sector, laat het gerust weten :-)

P.S. @Jan Libbenga, ik sluit me volledig aan bij de kritiek op de titel van dit artikel. Erg jammer, slecht voor het image van deze sector.

http://www.emerce.nl/nieuws/game-nederlandse-gameindustrie

Partager, c'est aussi faire de la publicité gratuite. Cependant, il me semble venu le temps où la société civile devrait s'interroger sur cette branche innovative de l'industrie. Sommes-nous vraiment d'accord? J'ai eu le Manager de la communication d'un groupe. Conversation cordiale et intéressante. J'invite ceux qui me lisent à rechercher le contact personnel avec les acteurs du Net. Il y en a beaucoup. L'enjeu étant de créer une synergie gouvernements-responsables-entreprises-citoyens concernés par la bonne marche des choses. On pourrait parler de cohérence, convergence, consultation, dialogue sur la société de demain: Quelle société voulons-nous pour nos enfants?

P.s: Après lui avoir posé la question, ce monsieur me dit qu'il n'avait pas d'enfant. Est-ce que la postmodernité peut se comprendre sans enfants, sans avoir cette responsabilité de bien les éduquer en leur transmettant les bonnes valeurs qui les aideront plus tard? Ne pas avoir de responsabilités familliales n'empêche-il pas de mieux comprendre certains des problèmes que posent les nouvelles technologies à la société? Nous empêche aussi peut-être de bien comprendre ce que veut dire le mot famille dans son sens le plus profond. Ne me dites pas qu'une société puisse être contre la famille, sa pierre angulaire... Voir Lubbers dans les années 80 et "het gezin als hoeksteen van de samenleving".

See also:

Civil society
Verkenningen van een perspectief
op vrijwilligerswerk
Civil society en vrijwilligerswerk I
redactie:
Paul Dekker
Sociaal en Cultureel Planbureau
Den Haag, juni 2001
Oorspronkelijke editie: april 1994
Civil Society
Exemplaren van deze uitgave zijn verkrijgbaar in de boekhandel en bij
VUGA Uitgeverij bv onder vermelding van ISBN-90-5250-613-2
CIP-GEGEVENS KONINKLIJKE BIBLIOTHEEK, DEN HAAG
Civil
Civil society : verkenningen van een perspectief op
vrijwilligerswerk / red. Paul Dekker. - Rijswijk : Sociaal
en Cultureel Planbureau ; Den Haag : VUGA. - Ill. -
(Civil society en vrijwilligerswerk ; dl. 1) (Cahier /
Sociaal en Cultureel Planbureau, ISSN 0927-0833 ; nr. 110)
Met lit. opg.
ISBN 90-5250-613-2 (VUGA)
NUGI 661

Geen opmerkingen:

Een reactie posten