zaterdag 22 februari 2014

L'Europe et les créatifs culturels... On se prépare à bien travailler le projet Européen...

[..]

U was anders zelf ook niet voor de poes toen u in november het thema aankondigde: 'Met de verkiezingen in aantocht wordt pijnlijk duidelijk het gebrek aan visie van politici en bureaucraten'.
'Ik wil zomaar geloven dat in Brussel heel bekwame mensen werken. Wij werken zelf als festival nauw samen met de Europese Commissie. We hebben onlangs nog heel veel subsidie gekregen voor een nieuw project.'

En intussen maar...
'Mijn felheid richt zich niet tegen het geploeter van ambtenaren en parlementariërs. Ik onderken dat ze vaak niet anders kunnen. Ik maak me kwaad over de onwaarachtigheid van bepaalde politici. Je hebt ze in drie soorten. Wilders uiteraard, die alleen maar afbreekt. Maar ook Rutte - misschien hoort Samsom daarbij -, die thuis voortdurend een ander verhaal vertelt dan in Brussel. Ik vind het ergerlijk hypocriet en laf. Verhofstadt heb ik hoog zitten. Maar hij ziet alleen maar een volledig federaal Europa voor zich. Hij doet alsof het een walhalla is en ontkent de gevoelens van al die mensen die vrezen te verzuipen in het grote geheel van Europa.

'Er is een perspectief nodig, een reëel perspectief waar mensen zich in herkennen. Anders loopt het niet goed af met het Europese project. Politici hebben een agenda, altijd. De cultuur is in principe ongebonden. Het stelt de sector in staat om oude onderwerpen op een nieuwe, frisse manier te benaderen. Dat gaan we doen, de komende weken. Het zullen vast moeilijke discussies zijn. Maar als het moeilijk wordt, is het pas interessant, toch?

[...]

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/15108/Hier-Brussel/article/detail/3581404/2014/01/22/Rutger-Wolfson-Het-is-makkelijker-engageren-met-Pussy-Riot-dan-met-Europa.dhtml

Geen opmerkingen:

Een reactie posten