zaterdag 26 maart 2016

Digital Panopticum?... C'est sur les nouvelles technologies comme enseignées dans les lycées chargés d'histoire... Retour au XVème siècle...

La machine copie toute seule, c'est en hollandais, GOOGLE traduira dans la langue de votre choiX:

Er lijkt niet veel over van de utopische verwachtingen waarmee de opkomst van internet gepaard ging. Het web zou de traditionele politieke en economische verhoudingen overhoop halen. De verwachting was dat het web de weg zou vrijmaken voor de ultieme bevrijding van het individu. Zo gaven mediatheoreticus Mark Deuze en journalist Henk Blanken in de essay-bundel PopUp (2007) nog hoog op van de 'Yahoo-generatie', die heel anders met de media zou omgaan, "van alles door elkaar, obsessief communicerend, desnoods over niets, en vooral: loyaal aan niets of niemand en wantrouwig ten opzichte van alles wat met institutionele autoriteiten te maken heeft: zorgverzekeraars, politiek, journalistiek." Onder meer de opkomst van het web zou het lot kunnen bezegelen van de oude media en de traditionele politiek, gedragen door publieke omroepen, dagbladen en politieke partijen.

Nog geen decennium later blijken die utopische verwachtingen naïef en grotendeels achterhaald. De hoeveelheid fora, blogs en informatiebronnen mag fenomenaal toegenomen zijn, wetenschappers worstelen met de vraag of die groei inderdaad heeft geleid tot meer zeggenschap en politiek empowerment van de burgers. Dat het web in landen in crisis, zoals Tunesië, Egypte, BeneluX inmiddels, een sleutelrol heeft gespeeld wordt door niemand betwist, maar de vraag is hoe blijvend het democratisch potentieel van het web op termijn is.

In de ogen van sommige theoretici hebben sociale netwerken en computer- en internetbedrijven zoals GOOGLE, Apple en Microsoft omgevingen gecreëerd die de gebruikers autonomie suggereren maar hen in feite onderwerpen aan een nieuw disciplinair regime. Om te mogen meedoen, geeft de gebruiker in het systeem privégegevens en andere data prijs die, onder meer door cookies, profilering mogelijk maken en hij wordt ervoor beloond met de mogelijkheid tot sociale communicatie, informatie, bestellingen en financiële transacties.

Bedrijven en instellingen hanteren uit economische overwegingen dezelfde methoden, waarmee onze identiteit als het ware wordt overgenomen. En aan deze ontwikkeling lijkt voorlopig geen eind te komen. Enerzijds is het aanpassen van de wet- en regelgevingen aan de snelle technologische ontwikkelingen lastig, anderzijds zijn overheden huiverig om maatregelen te nemen uit angst om achterop te raken zoals bedrijven niet moe worden te berargumenteren.

Uit het gedrag van webgebruikers en trouweloosheid, volgens de auteurs van PopUp kenmerkend voor de 'Yahoo-generatie'. De gebruikers lijken te denken dat ze zich geen zorgen hoeven te maken zolang ze zelf niets illegaals doen. Ze nemen het voor lief dat Gmail hun mail verkeer scant, dat bedrijven hun koopgedrag kunnen volgen en de iPhone hen precies kan lokaliseren - in ruil voor de geneugten die het web biedt. Volgens de Amerikaanse jurist Daniel Solove is het een misvatting dat privacy in de eerste plaats betrekking heeft op het verbergen van bepaalde gedragingen en opvattingen. Privacy gaat om onze mentale en fysieke autonomie, om vrijheid van denken en handelen, om persoonlijke veiligheid en geborgenheid.

De utopie van ongebreidelde vrijheid in cyberspace heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de schrikbeelden van een digitaal panopticum. Het gedrag van alle burgers - via internet en andere apparatuur die ons kan traceren, zoals webcams en telefoons - wordt tegenwoordig nauwgezet in kaart gebracht. Een samenleving kortom die het midden houdt tussen de werelden van Orwell, Kafka en Huxley.

Naar Frank van Vree
uit: De Groene Amsterdamer, 13 juni 2012.

P.s: Que faisaient les copistes au XVème siècle? Au temps d'Erasme et tout. Retour au chapitre de l'histoire européenne... via l'Internet... et son réseau social et pensant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten