vrijdag 25 maart 2016

Petit retour en arrière... Une impression interculturelle... dans la Hollande à partir de la fin des années 80... en tout cas...

http://retro.nrc.nl/W2/Lab/IRTvervolg/rabbae.html:

[...]

Hoe verliep die bewustere beleving van de islam voor u?

"Ik heb een paar boeken gelezen over de islam en de vrouw, om te weten hoe de profeet Mohammed daar over dacht. Die positie van de vrouw vind ik toch een heel bijzondere zaak, en veel mensen in de islam durven die discussie niet aan."

Maar wat betekent die intensievere beleving voor u persoonlijk?

"Dat ik mij verdedig als de islam wordt aangevallen, dat ik die discussie aanga. Ik voel me aangevallen als Bolkestein of wie dan ook de islam in de moeilijke hoek gaat plaatsen. Ik stel mij dan bijvoorbeeld achter het feit dat sommige mensen een islamitische school willen. Al hoef ik het niet volledig eens te zijn met alles wat daar gebeurt. Het scheiden van jongens en meisjes op zevenjarige leeftijd bijvoorbeeld. Dat idee is hier eigenlijk extra gecultiveerd - in Marokko zitten de kinderen tegenwoordig door elkaar. Daar speelt dus de emigratie mee, dat je in het buitenland geneigd bent om zaken meer te benadrukken."

[...]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten