zondag 14 april 2013

Anna en Maria...

Anna-te-drieën

Nederrijns

Anna-te-drieën

Anna en haar man Joachim zijn alleen uit apocriefe geschriften bekend als de ouders van Maria. Het verhaal gaat dat het oudere echtpaar Joachim en Anna kinderloos was gebleven. Aangezien dat een schande was belette de hogepriester op een gegeven moment Joachim om in de tempel te offeren. Uit wanhoop vluchtte hij naar de woestijn waar hij veertig dagen en nachten vastte, terwijl Anna thuis haar lot beklaagde. De engel Gabriël verscheen haar uiteindelijk met de boodschap dat zij een kind zou baren. Toen Joachim terugkwam uit de woestijn, ontmoetten ze elkaar onder de gouden poort. Negen maanden later was het zo ver: Maria werd geboren. Omdat haar ouders zo blij waren dat ze op hun leeftijd nog een kind hadden gekregen, wijdden ze Maria op driejarige leeftijd aan de tempel.

De cultus rondom Anna als de moeder van de maagd is afkomstig uit Byzantium. Door de kruistochten werd deze ook in het westen verspreid. De Anna-verering werd versterkt door het dogma van de onbevlekte ontvangenis, waardoor Maria vrij van erfzonde werd geboren; deze leer werd vanaf de 13e eeuw populair. Over heel Europa werden relieken van St. Anna verspreid, er ontstonden bedevaartplaatsen en Anna-broederschappen. Anna veroverde ook haar eigen plaats binnen de kunst.

Aanvankelijk werd Anna afgebeeld als een vrij jonge, statige vrouw. In de latere Middeleeuwen kreeg ze een ouder uiterlijk. Haar attribuut is meestal een boek en soms een lelietak.
Het iconografische schema Anna-te-drieën is geëvolueerd uit byzantijnse Mariatypen, Maria als zetel der wijsheid. Anna draagt hierbij meestal haar dochter Maria, die op haar beurt het Christuskind draagt. De appel die Anna in deze scène vaak aan Jezus geeft, kan een teken zijn van vruchtbaarheid. Er ontstonden vele variaties in houding, in leeftijd van Maria en Anna, en in hun omgeving. Soms werd de groep uitgebreid met Joachim en Jozef; het komt ook voor dat nog meer familieleden aanwezig zijn, bijvoorbeeld de twee latere echtgenoten van Anna met Maria's twee halfzussen, Maria Cleophas en Maria Salomas. Deze afbeeldingen van Anna’s grote familie worden aangeduid als 'Heilige Maagschap'.

Van de 15e tot de 17e eeuw was Anna de patrones van zowel het familieleven als de economie. Deze verering hangt samen met de opkomst van een burgerlijke cultuur in Europa. Anna was een voor burgers herkenbaar vruchtbaarheidssymbool en een bevestiging van de traditionele rol van de vrouw in vele hoedanigheden. Zij was namelijk moeder, oma en driemaal weduwe. Zelfs tegenwoordig is er nog aandacht voor Anna als behoedster van het gezinsleven. Jaarlijks gaan vele vrouwen op bedevaart naar het Brabantse plaatsje Molenschot om daar St. Anna om hulp te vragen bij het krijgen van een kind of een man.


Lucas 1:50

Lucas 1:46-55

Maria zei:

‘Mijn ziel prijst en looft de Heer,

47mijn hart juicht om God, mijn redder:

48hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.

Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,

49ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,

heilig is zijn naam.

50Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht,

voor al wie hem vereert.

51Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm

en drijft uiteen wie zich verheven wanen,

52heersers stoot hij van hun troon

en wie gering is geeft hij aanzien.

53Wie honger heeft overlaadt hij met gaven,

maar rijken stuurt hij weg met lege handen.

54-55Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar,

zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd:

hij herinnert zich zijn barmhartigheid

jegens Abraham en zijn nageslacht,

tot in eeuwigheid.’


http://www.bijbelencultuur.nl/bijbelboeken/lucas/1/50/anna-te-drieen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten