vrijdag 21 december 2012

Le powerfeminisme... de qui parlons-nous?

La question: est-ce qu'il ne faudrait pas non plus remettre certaines femmes à leur place?

Met verbazing constateert Malou van Hintum dat er succesvolle vrouwen zijn die het negeren van andere vrouwen tot kunst hebben verheven; Marianne Zwagerman is volgens haar zo'n typische 'bijenkoningin'. .

Dag Marianne Zwagerman,

Wat was ik verbaasd toen ik vorige week zag wie jij had uitgenodigd voor de thema-avond 'Red de Journalistiek' in de Amsterdamse De Balie. Beter gezegd: wie jij niet had uitgenodigd. Want op jouw podium was geen vrouw te bekennen. Dat lag natuurlijk niet aan jou. Vrouwen als hoofdredacteur VPRO-televisie Karen de Bok, NRC-adjunct-hoofdredacteur Marike Stellinga en de eerste social media-redacteur die ooit bij een krant werd aangesteld, Volkskrant-journalist Heleen van Lier... ja, wat moet je daar nou mee op zo'n avond, hè?

We leven in een land 'waar de norm wordt bepaald door mutsen. Daardoor moet jij harder werken aan je zichtbaarheid en geloofwaardigheid', schreef je in je boek Een webshop is geen carrière. Hoe je dat moet doen, vertelde je er ook bij: 'Standing out from the crowd is alleen maar makkelijker met mannen om je heen.' En ineens begreep ik het: op een podium met succesvolle vrouwen valt een succesvolle vrouw als jij minder op.

In 1995 schreef ik het schotschrift Macha! Macha! Een afrekening met het klaagfeminisme. Daarin stelde ik dat vrouwen er heus wel zouden komen. Goed opgeleid, hard aan het werk, niet bang om hun mening te geven. Feministen konden ophouden met zeuren; mijn generatie zou het bewijzen.

Bijna twintig jaar later moet ik concluderen dat ik heb onderschat met welk een volharding mannen de voorkeur blijven geven aan hun eigen sekse - in bedrijven, universiteiten en instellingen. Tegelijk heb ik overschat hoeveel vrouwen economische zelfstandigheid even vanzelfsprekend zouden vinden als ademhalen: dat zijn er nog veel te weinig. Maar wat ik nooit heb bedacht, is dat ook topvrouwen er een kunst van zouden maken andere succesvolle vrouwen te negeren. Zo kunnen zij zelf de bijenkoningin blijven - hoe mutserig is dát?

Malou van Hintum (@malouvh) is zelfstandig journalist en columnist op Volkskrant.nl.

Morgen in de Volkskrant, en in de loop van de ochtend op Volkskrant.nl: het antwoord van Marianne Zwagerman.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11404/HetDuel/article/detail/3362983/2012/12/13/Steeds-maar-de-bijenkoningin-willen-zijn-Marianne-Zwagerman-hoe-mutserig-is-dat.dhtml

A lire aussi:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/387781/1995/03/08/Power-feminisme-rekent-af-met-klagen-en-zeuren.dhtml

http://www.groene.nl/2004/10/de-postmoderne-power-feministe

Pour ma part, je suis une MPP, une mère penseuse postmoderne et je fais une petite critique de toutes ces femmes powergirls, powerfeministes, topvrouwen, femmes carriéristes, etc.


P.s: Au chapitre powerfeministes: Heleen Mees et Neelie Kroes.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heleen_Mees
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neelie_Kroes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten