woensdag 19 september 2012

Man met Ezel "Jack Ass" beeld van Gijs Assmann in Gouda uit 2001

Gijs Assmann ( geboren Roosendaal,29 maart 1966) is een Nederlandse beeldend kunstenaar en werkt in Amsterdam.

Assmann genoot opleidingen aan de academie voor beeldende kunst in Enschede en de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam. Als beeldend kunsternaar is hij gevestigd te Amsterdam en daar verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie.

In 1999 ontving hij de Jeanne Oosteringsprijs voor aquaraleleerkunst.


Man met Ezel " Jack Ass " beeld van Gijs Assmann in Gouda uit 2001

Wat ik wel weet en dat is het volgende,

Erasmus' ezel tocht in de week van de geschiedenis

Egg had het plan uitgebroed om op zaterdag 20 oktober 2007 in de week van de geschiedenis een Erasmus ezels-tocht temaken.Het thema in de week van de geschiedenis was dit jaar : wonen in Nederland.
Waar woonde de grootste Nederlander in Gouda ?

Dit alles als opmaat naar 27 oktober 2007,de Erasmusnacht,en dat in de Nacht van de Nacht.
Voor deze literaire en culinaire tocht is de kop van de Lage Gouwe,bij nr.248,bij het beeld van Gijs Assmann.
Hier draagt een man zijn ezel,toppunt van dwaasheid.Voor wij opstappen,wordt er natuurlijk eerst gelezen uit de Lof der Zotheid,want is er iets zotter dan een man of vrouw die zijn of haar ezel draagt ?
Voor Erasmus was een paard of muilezel het ideale vervoermiddel.Zou voor ons de ijzeren ezel,de fiets,te min zijn?

De Spanjaard Francisco Goy ( 1746-1828 ) had wat Caprichos, caricaturen gemaakt, die Assmann hebben geinspireerd.

"Ezel"

Ik stomme ezel laat me gebruiken voor gekste klussen
Laat me lopen hier naar daar , wil ik niet meer,dan trekken ze me aan me staart en zeggen loop verder luierd of stijfkop ?
Ik stijfkop ja nee jullie zijn een raar stel mensen laat me wensen dat ik het eens om draai en op jullie ruggen gaan zitten,wat zal je zeggen ,o God wat een last is dat !

http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/13963979


 

1 opmerking:

  1. Mooie Blog! Geweldig!Ga er alsjeblieft mee door =D Je doet héél goed werk!

    BeantwoordenVerwijderen